Éttermi Segéd rendszerről bővebben

A Szintézis Informatikai ZRt. „

Éttermi Segéd

” rendszere a vendéglátó egységek munkáját könnyíti meg:

- A vendégek kiszolgálása hatékonyabbá, gyorsabbá válik a segítségével. Attól kezdve, hogy a vendég helyet foglalt egy asztalnál és rendelt, a rendszerben nyomon követhető a fogyasztása.

- A készlet kezelése az alapanyag beszerzés-felhasználás folyamatát gördülékenyebbé, jól áttekinthetővé teszi. A FIFO elvű, beszerzési áras készletvezetés részben automatikusan valósul meg.

- Az

éttermi program

működéséhez Windows-os környezetet igényel. Ebből adódóan kezelése egyszerű, a Windows-nál már megtanult és megszokott eljárásokkal, billentyűkombinációkkal történik. A rendszer az „ablakos” technológiával készült ugyan, de minden ablakot csak egyszer enged elindítani, így kiküszöbölve az egyik ablakban elvégzett munka másik ablakban történő visszamódosítását.


Az Éttermi Segéd rendszer főmenüje



Törzsadatok



A program alapvető adatait tartalmazza. Ilyen adatok például az anyag- és terméktörzs, alapanyag-, termék -csoportok, pincérek-, receptek adatai.

Még mielőtt bármilyen munkát végeznénk – a vendég rendelését felvennénk, bevételeznénk, vagy blokkot / számlát állítanánk ki –, az

éttermi szoftverbe

rengeteg adatot fel kell vinni
. Ezek a rendszer működése szempontjából nélkülözhetetlen információk:

• ismerni kell az alapanyagokat és termékeket, azok minden apró, készletvezetés szempontjából fontos jellemzőjével együtt;
• a recepteket, melyek a készletvezetés alapjául szolgálnak, tökéletesen kell rögzíteni;
• egyrészt az alapanyag szállítókról, másrészt a vendégekről nyilvántartást kell vezetni;
• valamint a különböző készletmozgásokról „leírást” kell készíteni.

Készlet



Az alapanyag raktári készletét befolyásoló, módosító nem automatikus funkciók és eljárások összessége. Ide tartozik az alapanyag bevételezés és kiadás, a standfeltöltés, csökkentés, valamint az egyéb készletmozgások. (A program automatikus készletkezelő funkciója a rendelések kiszámlázásán és leltározáson alapul.)

Az

éttermi rendszer

készlet kezelése a FIFO elv alapján történik. Ez annyit jelent, hogy ami először került beszerezésre, az kerül először felhasználásra. A készletmozgások a feldolgozási dátummal vannak vezetve (azaz a készletmozgások könyvelési – teljesítési – dátuma a feldolgozási dátum). A rendszer a készlet értékét a valós beszerzési értéken mutatja.

A raktár és stand készletek külön-külön vannak vezetve. (Ha nincsenek standok felvéve, akkor természetesen minden változás a raktár készletén megy végbe.)

A készletváltozások vezetése háromféle módon valósul meg:

1. Készlet menüponttal

A program kezelője a Bevételezés, Kiadás, Stand feltöltés, Stand csökkentés és Egyéb készletmozgások rögzítését teheti meg. Ezekkel a készlet mozgásokkal mindig változik a raktár alapanyag készlete. A stand készlet csak a stand feltöltés és csökkentés során módosul (raktár és stand közötti mozgás).

2. Automatikusan a recepturán keresztül

A blokk vagy számla kiállításakor az elfogyasztott termékek alapanyagainak készletén a recepturán keresztül átvezetődik a csökkenés. (Ezért fontos, hogy a termék receptek pontosan fel legyenek véve.)
A termék eladásával a standkészlet csökken, ha az anyag és terméktörzsben be lett állítva, hogy az alapanyagait a standkészletből vonja le. Ha ez az opció nincs kiválasztva, akkor a raktár készletből vonja az alapanyagokat, függetlenül attól, hogy melyik standra szól a rendelés. (Egy „stand” mindig van: ez a raktár. A Pincér Modulban ezt hívjuk „Alapértelmezett stand”-nak.)

3. Automatikusan leltározással

A leltározás során a nyilvántartott (a rendszer által vezetett) készletet vetjük össze a tényleges készlettel. Előfordulhat, hogy e kettő eltér. A leltár zárásakor, a készlet korrekció elvégzésével a nyilvántartott készletet az alapanyagok tényleges készletére korrigálja a rendszer.

Leltár



A leltározás ellenőrző leltárral történik. A véglegesített leltári adatokat a rendszer összeveti a könyvszerinti készlet adatokkal és eltérés esetén a leltár hiányt vagy leltár többletet a készleten átvezeti.

Az Éttermi Segéd rendszerbe épített leltár jellemzői:
  • Ellenőrző leltár
  • Párhuzamosan több leltár is futhat
  • A raktár és a standok leltározása külön-külön történik
  • Csak a kiválasztott alapanyagokat kell leltározni


A leltározás a főmenü Leltár menüpontján keresztül valósul meg:
1. Leltárfelvételi ív
A leltárfelvételi ív elkészítése egyben a leltár indítása. A kinyomtatott ívre alapanyagonként kell a megszámolt mennyiségeket beírni.
2. Felvett leltár adatainak rögzítése
A tényleges készletmennyiségek berögzítése a leltárfelvételi ív alapján.
3. Készletkorrekció felvett készlet alapján
A rendszer által nyilvántartott készlet javítása során egy leltárkorrekciós bizonylat készül. Ezzel együtt a leltár is lezárul.

Lekérdezések



Az Éttermi Segéd program Lekérdezések modulja a rendszerben felvitelre került törzsadatok, a különböző készletmozgások és -változások, forgalmi adatok, az értékesítés során kiállításra került bizonylatok (blokkok és számlák), illetve a rendezvények szervezésével kapcsolatos listák lekérdezését teszi lehetővé. A legtöbb menüponton belül a belépéskor egy ún. filter ablak jelenik meg, ahol különböző szűkítési, szűrési paraméterek megadására van lehetőség.

Pincér modul



A modul lehetőséget biztosít a pincérek számára a rendelés, blokk / számla-készítéssel, továbbá a vendég kiszolgálásával kapcsolatos minden egyéb funkciók ellátására. A rendszer az elvégzett műveletet ahhoz a pincérhez rendeli, akit a jelszó alapján azonosít.

A Pincér Modul alapvetően érintőképernyős használatra készült. Azonban nem teszi kötelezővé az érintő képernyő használatát – a hagyományosnak tekinthető, billentyűzetről történő vezérlés lehetősége is megmaradt. Mindkettő megoldás gyors és hatékony munkát tesz lehetővé.

A rendszer a következő asztaltípusokat kezeli:
  • normál asztal
    Az olyan asztalok, amelyek a vendéglátásban általánosan megszokott folyamatok végrehajtását támogatják. Tehát ezekre rendelést lehet felvenni – akár több részben, majd amikor a vendég fizet, arról a blokkot kiállítani.

  • szoba
    Lényegében azonos a normál asztallal. Csupán egy megkülönböztetési lehetőség, amivel pl. a panziókban érdemes élni. Akár napokon át is gyűjthető a fogyasztás és elég a vendég távozásakor a számlát kiállítani.

  • személyzeti
    A személyzeti fogyasztást kell ezekre az asztalokra felvenni. Az étterem vezetőség számára ad információt – azzal is, hogy a személyzeti fogyasztás nem számolódik bele a vendégek által létrejövő fogyasztásba.

  • reprezentációs
    A reprezentációs célú fogyasztás követésére szolgál. Mivel ez lényegében az étterem költsége, nem számolódhat bele a forgalomba. A reprezentációs asztalra való gyűjtés teszi lehetővé az elkülönítést.
    A reprezentációs asztal kezelése jogosultsághoz kötött.
    A reprezentációs fogyasztások elszámolása a Reprezentáció menügombbal történik.

  • gyorskiszolgáló
    Önkiszolgáló, illetve gyorskiszolgáló éttermek, italpultok pénztári munkájának vagy hasonló gyors és nem asztalfüggő kiszolgálások ellátásához használható.
    A normál asztalhoz képest annyi a különbség, hogy itt a rendelés felvétele után azonnal (az aktuális rendeléshez való visszalépés nélkül) el kell készíteni a blokkot / számlát.

  • egyedi számlázás
    A funkció lehetőséget ad olyan számlák írására, melyek nem egy asztal rendeléseihez kapcsolódnak és nem kell az alapanyagkészletet csökkenteni a számlázott termékek receptjei alapján.

Paraméterek



A Paraméterek menüpont alatt tehetjük meg azokat a rendszer beállításokat, melyek alapvetően befolyásolják a program egyes funkcióinak működését. A paraméterek többsége munkaállomásonként állítható, így minden egyes munkaállomáshoz, esetleges pincér géphez a leginkább megfelelő működési módot tudjuk hozzárendelni.

A munkaállomás telepítésekor generálódnak az adott géphez az alapértelmezett beállítások. Ezt van módunk az Általános paraméterek és Nyomtatók beállításai menüpontok alatt módosítani. (A Pocket PC paraméterek a rendszer egészére vonatkozó opciók.)

Egyéb


A rendszergazda bizonyos feladatainak elvégzését segítő, ún. technikai tevékenységek aktiválhatók.

Ajánlatkérés